top of page
  • LinkedIn Social Icon

Motywacja dla początkujących: piramida potrzeb

  • Zdjęcie autora: Dorota Kanafa-Chmielewska
    Dorota Kanafa-Chmielewska
  • 23 sty 2021
  • 2 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 4 kwi 2024

Czym jest motywacja? Co ludzi napędza do działania? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w tym poście.

“Motywacja oznacza wszelkie mechanizmy, które uruchamiają, ukierunkowują, podtrzymują i kończą zachowania.”

Do działania napędzają nas nasze potrzeby


Jedno z najpopularniejszych wyjaśnień fenomenu motywacji zaproponował Abraham Maslow (czyt. Masloł), w nurcie tzw. psychologii humanistycznej. Przedstawił je w formie piramidy potrzeb (#hierarchyofneeds). Zaczynajac u podstawy od tych najbardziej pilnych do zaspokojenia - fizjologicznych, do jego zdaniem najmniej priorytetowych u szczytu, czyli samorealizacji.


Okazało się jednak, że niektórzy ludzie w skrajnie trudnych warunkach, w których przyszło im żyć, mogą być głodni i niewyspani, ale muszą za wszelką cenę realizować swój potencjał. Kolejność zaspokajania potrzeb jest więc zależna od indywidualnych preferencji.


Poniższa piramida jest wzorowana na piramidzie Maslow'a. Jednak po pierwsze, jej poziomy są "rozchwiane", jakby za chwilę miały się pozamieniać miejscami (hierarchię każdy może mieć swoją). A po drugie, odnosi się do sposobów, które organizacje wykorzystują, by zaspokoić potrzeby swoich pracowników. Zaczynając więc od podstaw:

  • Potrzeby fizjologiczne (jedzenia, spania, posiadania partnera a niekiedy potomstwa) (#physiologicalneeds)

Zaspokajane są dzięki wynagrodzeniu, za które można zrobić zakupy, zapewnić mieszkanie sobie i najbliższym. A w miejscu pracy dzięki odpowiedniej infrastrukturze: toaletom, kuchni, pokojom do wypoczynku.

  • Potrzeba bezpieczeństwa (#safetyneeds)

Z jednej strony to proste przestrzeganie przepisów BHP. Z drugiej, rodzaj umowy, który pozwala pracownikowi czuć się bezpiecznie. Ilu pracowników, tyle preferencji (na czas nieokreślony, określony, B2B itd.). Dla niektórych bezpieczeństwo oznacza szybkie rozstanie, gdy przyjdzie im na to ochota. Inni wolą mieć długie okresy wypowiedzenia.

  • Potrzeba przynależności (#belonging)

Zaspokajana dzięki codziennym rytuałom organizacyjnym, kulturze organizacji i działaniom employer branding'owym.

  • Potrzeba szacunku (#esteem)

Potrzeba szacunku zaspokajana jest dzięki prestiżowi stanowiska pracy, nawet jeśli ów "prestiż" odnosiłby się tylko do jego nazwy 🤣 Jeśli znasz takiego managera, który "zarządza" tylko jedną osobą, to wiesz co mam na myśli.

Szacunek wyraża się w sposobie komunikacji. Jakości i przydatności przekazywanych informacji oraz gotowości organizacji do dialogu z pracownikiem, a nie do jednostronnego komunikowania poleceń.

  • Potrzeba samorealizacji (#selfactualization)

Możliwość samorealizacji to nie tylko dostęp do szkoleń zawodowych i awansu. To przede wszystkim szansa na rozwój w obszarze, który jest ważny dla pracownika. Nawet jeśli jest bez oczywistego związku z aktualnie zajmowanym stanowiskiem.


Masz pytania dotyczące motywacji? Chcesz zbudować skuteczny system motywacyjny w firmie i nie wiesz jak to zrobić? Napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com

Zapraszam!


Commenti


SIGN UP AND STAY UPDATED!

Thanks for submitting!

  • Grey LinkedIn Icon

Copyright © Dorota Kanafa-Chmielewska 

bottom of page