top of page
  • LinkedIn Social Icon

Motywacja dla średniozaawansowanych: satysfakcja z pracy i niezadowolenie

  • Zdjęcie autora: Dorota Kanafa-Chmielewska
    Dorota Kanafa-Chmielewska
  • 26 sty 2021
  • 2 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 4 kwi 2024

Czego potrzeba pracownikowi i jak dostatek lub brak tych elementów wpływa na jego zachowania?


Motywatory i czynniki higieny


Gdybyś miał opisać swoją pracę, zapewne zacząłbyś od elementów, które są dla Ciebie ważne, obecne lub nieobecne w Twoim środowisku pracy.


Dzięki badaniom (ich pionierem był Frederick Herzberg) okazało się, że ludzie dzielą wspomniane elementy na konieczne i na te ekstra oraz zauważają ich obecność lub brak. Mają one swoje nazwy. Pierwsze ("a must have"), które możnaby porównać do wody w kranie (jak jest, każdy uważa to za coś oczywistego, jak jej nie ma, wówczas jest to bardzo zauważalne i stresujące), noszą nazwę czynników higieny (łatwo skojarzyć z wodą 😉). Ich BRAK odpowiada za wystąpienie niezadowolenia z pracy. Gdy są, NIE wywołują satysfakcji z pracy. Drugie, "wisienki na torcie", generują satysfakcję z pracy, a ich brak NIE jest źródłem niezadowolenia.


Celowo nie wymieniam elementów wchodzących do wspomnianych dwóch grup, bo w każdej organizacji mogą być inne. A powielanie podziału Herzberga w każdej organizacji jest błędem. Dobra wiadomość jest taka, że umiem zidentyfikować czynniki higieny i motywatory. Jeśli więc chcesz wiedzieć jakie są czynniki higieny i motywatory w Twojej firmie, śmiało do mnie napisz dorota.kanafa@gmail.com Mogę je dla Was zbadać, opisać w praktycznym raporcie i co najważniejsze, przetłumaczyć na zachowania pracowników.


“Satysfakcja i niezadowolenie z pracy to dwa odrębne wymiary, które są od siebie niezależne, ponieważ za ich wystąpienie odpowiadają inne elementy środowiska pracy”

Konsekwencje dostatku i niedoboru: zachowania obywatelskie i kontrproduktywne


Występowanie lub brak czynników higieny i motywatorów ma konsekwencje w ludzkich zachowaniach. Występowanie czynników higieny zapobiega przejawianiu przez pracowników zachowań kontrproduktywnych (CWBs -counterproductive work behaviours). Z kolei obecność motywatorów sprzyja występowaniu zachowań obywatelskich (OCBs - organizational citizenship behaviours).


A najciekawsze i najczęściej najtrudniejsze do zrozumienia przez managerów jest to, że bardzo obywatelski pracownik może być jednocześnie kontrproduktywny. Czy na podstawie przeczytanego tekstu i rysunku poniżej potrafiłbyś/potrafiłabyś wyjaśnić dlaczego? 😀


Jeżeli jest to dla Ciebie trudne pytanie, a dodatkowo chcesz dowiedzieć się więcej o zachowaniach obywatelskich, kontrproduktywnych lub efektywnie zbadać satysfakcję i niezadowolenie z pracy wśród swoich pracowników, napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com

Zapraszam!



Comments


SIGN UP AND STAY UPDATED!

Thanks for submitting!

  • Grey LinkedIn Icon

Copyright © Dorota Kanafa-Chmielewska 

bottom of page