EI part 7. Kompetencje społeczne: relationship management
- Dorota Kanafa-Chmielewska
- 21 sty 2021
- 1 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 4 kwi 2024
Zarządzanie relacjami z ludźmi jest kluczową kompetencją organizacyjną.

“Od liderów w organizacji wymaga się nie tylko sprawnego zarządzania, ale inspirującej wizji, która zachęci ludzi do działania.”
W tzw. zarządzaniu 3.0 (#management3.0) istotne jest maksymalizowanie celu, a nie tylko zysku. Pracownicy potrzebują uzasadnienia oraz inspiracji do zaangażowania (#inspirationalleadership).
Drugim istotnym elementem jest umiejętność wywierania wpływu na ludzi (#influence), której nie należy mylić z manipulacją (#manipulation). W procesie wywierania wpływu zarówno wpływający, jak i ten, na którego się wpływa, znają cel tego oddziaływania, jest on jawny. Przy wpływie społecznym, który JEST manipulacją osoba wywierająca wpływ stara się ukryć cel swoich oddziaływań.
Rozwój innych (#developingothers) zachodzi w organizacji dzięki udzielaniu informacji zwrotnych (#feedback). Paradoksalnie, jest to druga najbardziej nielubiana przez managerów czynność, zaraz po zwalnianiu.
Wprowadzanie zmian (#changecatalyst) jest czwartym elementem zarządzania relacjami. Zmiana i rozwój wiążą się z opuszczaniem strefy komfortu (#comfortzone). Choć spotkałam już managerów, którzy deklarują, że ich strefa komfortu jest poza strefą komfortu 😉
W każdej organizacji/zespole zdarzają się konflikty, to naturalny element interakcji społecznych. Istotne jest, jak z tymi konfliktami ludzie sobie radzą, czy mają wypracowane efektywne sposoby (#conflictmanagement).
Last, but not least praca w grupie (#teamwork) i współpraca (#collaboration). Zaryzykowałabym nawet stwierdzenie, że umiejętność współpracy i facylitowanie jej w grupie to podstawa, bez której żaden lider się nie obejdzie. Budowanie zespołu to proces, który nigdy się nie kończy.
Liderze! Jeżeli potrzebujesz wsparcia w rozwoju swojej inteligencji emocjonalnej, napisz do mnie dorota.kanafa@gmail.com
Zapraszam!
(#HR #zarządzanie #psychologiaworganizacji #psychologiabiznesu #psychologia #psychologiawpracy #C-level)

Comentarios